Nieuwe trend: speciaalbier met minder alcohol

Nieuwe trend: speciaalbier met minder alcohol

Vorig artikel Volgend artikel

De groei in veelzijdigheid van het bierassortiment maakt de Nederlandse bierdrinker enthousiast en bewuster. Twee op de vijf bierdrinkers drinkt dan ook vaker een ander soort biertje dan twee jaar geleden. De consumptie van speciaalbieren en biermixen gaat hierbij onverminderd door, maar opvallend is de opkomst van de speciaalbieren met een lager alcoholpercentage. Een derde van de bierdrinkers kiest vaker voor dit bier dan twee jaar geleden. Allemaal trends die naar boven komen in het Nationaal Bieronderzoek van Nederlandse Brouwers.

Bierlandschap in beweging

Pils is nog steeds met afstand het meest gedronken bier. Maar de opmars zit in de speciaalbieren en de biermixen (zoals Radler). Deze bieren zorgen ervoor dat ruim drie kwart van de Nederlandse bierdrinkers meer variëteit ziet in het bierschap. En nog eens twee derde vindt het aansprekend dat het bieraanbod groeit in de supers.

Deze bredere keuze valt ook in de horeca in de smaak. Men hecht namelijk waarde aan een ruime keuze aan biersoorten (42%) en een breed aanbod van bieren aan de tap (43%). Door de grotere biervariëteit wordt er ook steeds vaker voor bier gekozen dan voor andere (alcoholische) dranken (40% versus 32% in 2016). En opvallend, dit geldt meer voor vrouwen (44%) dan voor mannen (38%).

Opmars speciaalbier met minder alcohol

Speciaalbieren worden veel gedronken maar de nieuwe smaakmaker in dit segment lijkt speciaalbier met een lager alcoholpercentage te zijn. Een op de drie kiest vaker voor deze variant dan twee jaar geleden. En dat doen vrouwen (41%) aanzienlijk vaker dan mannen (29%).

Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers licht toe: “De consument weet goed de weg naar het speciaalbier te vinden. Waar voorheen speciaalbier werd geassocieerd met zware bieren met veel alcohol, zie je nu dat consumenten steeds meer interesse hebben in speciaalbieren met een lager alcoholpercentage, zoals de session ale met rond de 4% alcohol. Ook brouwers spelen met hun bieren in op deze wens van de consument om bewuster te genieten van een mooi glas bier.

Uit een vertrouwd vaatje

Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, drinkt het merendeel (53%) het liefst een vertrouwd glas bier van Nederlandse makelij. Smaak en interesse in lokale bieren zijn ook een reden om voor bier van Hollandse bodem te kiezen.

Meer feitjes uit het onderzoek staan in onderstaande infographic.

Infographic-Nationaal-Bieronderzoek-2017
[Image © Artem Shadrin - Fotolia]
Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies