​Johnny Cashew is veel meer dan alleen cashews, het is een missie

​Johnny Cashew is veel meer dan alleen cashews, het is een missie

Vorig artikel Volgend artikel

Bij de Cashew familie hebben ze niet stil gezeten als je naar hun lijstje met initiatieven kijkt. Met o.a. 350 nieuwe boeren, acht nieuwe landen, drie nieuwe smaken en vermeldingen bij bekende supermarktketens en een grootschalige uitbreiding in de pelfabriek van Mama Cashew in Tanzania, was 2023 een jaar vol actie. Welkom in de wereld van Cashews, een wereld waar we nauwelijks iets van weten maar blijkbaar nog heel veel kan verbeteren.

De Missie: een einde maken aan de omreis van cashews

Bij Johnny Cashew streven ze naar een duurzame cashewketen zonder uitstoot, voedselverspilling of armoede. Het is vooral de vastberadenheid van het bedrijf om een einde te maken aan de ‘omreiscashew’, waarbij 85% van alle Afrikaanse cashews eerst naar Azië wordt verscheept voor ze in de winkel liggen.

Samen met een lokale pelfabriek in Tanzania levert Johnny Cashew rechtstreeks aan Europa, waardoor de CO2-uitstoot met 30% wordt verminderd en werkgelegenheid wordt geboden aan 600 Tanzanianen, waarvan 80% vrouwen zijn.


Johnny_Cashew_Ketenvisie_duurzaam
Johnny Cashew Ketenvisie

2023 was duidelijk het Jaar van actie

In 2023 zijn grote stappen gezet en zijn er nieuwe verkooppunten gecreëerd bij Albert Heijn, Ekoplaza en Picnic. Lidl lanceerde de WayToGo-cashews in acht nieuwe landen. Om aan de groeiende vraag te voldoen, zijn er twee nieuwe coöperaties en 350 boeren aangesloten en werden tevens nieuwe investeerders aangetrokken. Verder werd Johnny Cashew B Corp en er was een Lekker Direct bewustwordingscampagne met veel reacties.

Vanaf 2024 en verder

2024 belooft voor het bedrijf nog meer spannende ontwikkelingen. Zo is er uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk en is er de introductie een nieuwe 25 grams snackverpakking (precies het handje noten wat het Voedingscentrum voorschrijft). Ook worden inmiddels kleinste cashewstukjes verwerkt om Mama Cashew te ondersteunen. Daarnaast streeft Johnny Cashew naar een leefbaar loon voor alle fabrieksmedewerkers en op het verminderen van de CO2-uitstoot.

Het Avontuur Gaat Door

Johnny Cashew zit bepaald niet stil. Hoewel 88% van alle cashews uit Tanzania nog steeds naar Azië wordt verscheept voordat ze in Europa aankomen, is het bedrijf vastbesloten om dit percentage verder te verminderen. Elke stap vooruit brengt betekent dichterbij een eerlijke en duurzame cashewketen. Een bedrijf met een missie.

Bron: Johnny Cashew impact onderzoek 2023

Redactie Eatly

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.