De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Sinds White Claw in de Verenigde Staten een hype werd, is de vraag naar zogenaamde ‘hard seltzers’ enorm gegroeid. De verkoop van deze koolzuurhoudende drank met 5% alcohol en een fruitsmaak is het afgelopen jaar verdriedubbeld. Dat valt te lezen in het FD.
White Claw heeft een marktaandeel van 53%. De omzet van het merk groeide tussen juli 2018 en juli 2019 met 283% (!!) tot 328 miljoen dollar. Trendwatcher Esther Haanschoten laat in de krant optekenen niet zo’n hype in Nederland te verwachten. “Zo snel zal het hier niet gaan. Maar een caloriearm alcohol-alternatief voor bier? Daar is ook bij Nederlanders belangstelling voor”, zegt ze.
Hogere omzet dan Budweiser
Volgens White Claw lag de omzet in juli zelfs hoger dan die van Budweiser. Analisten van UBS verwachten dat de totale verkopen van spiked seltzer gaan groeien van 550 miljoen naar 2,1 miljard dollar in 2021.
Truly dat geproduceerd wordt door bierbrouwer Boston Beer is de grootste concurrent van White Claw. Inmiddels zijn grote bierbrouwers als AB InBev en Constellation Brands hun eigen seltzers aan het ontwikkelen onder de bestaande merken Bud Light en Corona. In Nederlanders zijn er nog weinig seltzers verkrijgbaar. Bij groothandel Sligro en drankketen Gall & Gall hebben ze nog geen seltzers in het assortiment.
[Update 20-6-’20] De eerste Nederlandse hard seltzer Stëlz is op de markt gebracht.
Verder lezen over Hard seltzer

Drinks23.06.2023
De makers van GiG hard seltzer komen met een nieuwe Amerikaans favoriet op de markt: hard lemonade

Drinks27.04.2023
GiG Hard Seltzer komt deze Koningsdag met een Koninklijke GiG

Drinks23.03.2023
White Claw duikt in de gedistilleerde dranken en ready-to-drink cocktails

Drinks03.10.2022
Hard seltzer-merk Stëlz laat fans eigen smaak insturen met nieuwe campagne

Drinks11.08.2022
Bozu introduceert de eerste Hard Iced Tea in Nederland

Drinks05.05.2022
Desperados gaat ook overstag en introduceert een eigen hard seltzer

Drinks23.03.2022
Stëlz lanceert ‘Diamond Stëlz’ zoektocht: winnaar mag naar 35 festivals

Drinks26.10.2021