Drinks26.11.2019

Amerikaanse jongeren stappen massaal over van bier op seltzer


Sinds White Claw in de Verenigde Staten een hype werd, is de vraag naar zogenaamde ‘hard seltzers’ enorm gegroeid. De verkoop van deze koolzuurhoudende drank met 5% alcohol en een fruitsmaak is het afgelopen jaar verdriedubbeld. Dat valt te lezen in het FD.

White Claw heeft een marktaandeel van 53%. De omzet van het merk groeide tussen juli 2018 en juli 2019 met 283% (!!) tot 328 miljoen dollar. Trendwatcher Esther Haanschoten laat in de krant optekenen niet zo’n hype in Nederland te verwachten. “Zo snel zal het hier niet gaan. Maar een caloriearm alcohol-alternatief voor bier? Daar is ook bij Nederlanders belangstelling voor”, zegt ze.

Hogere omzet dan Budweiser

Volgens White Claw lag de omzet in juli zelfs hoger dan die van Budweiser. Analisten van UBS verwachten dat de totale verkopen van spiked seltzer gaan groeien van 550 miljoen naar 2,1 miljard dollar in 2021.

Truly dat geproduceerd wordt door bierbrouwer Boston Beer is de grootste concurrent van White Claw. Inmiddels zijn grote bierbrouwers als AB InBev en Constellation Brands hun eigen seltzers aan het ontwikkelen onder de bestaande merken Bud Light en Corona. In Nederlanders zijn er nog weinig seltzers verkrijgbaar. Bij groothandel Sligro en drankketen Gall & Gall hebben ze nog geen seltzers in het assortiment.

[Update 20-6-’20] De eerste Nederlandse hard seltzer Stëlz is op de markt gebracht.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Hard seltzer

De makers van GiG hard seltzer komen met een nieuwe Amerikaans favoriet op de markt: hard lemonade

De trouwe lezer weet dat we al sinds 2019 de hele hype rondom hard seltzers in de V.S. en Engeland volgen. Inmiddels zijn er in Nederland heel veel merken op de markt gekomen en ook heel veel weer verdwenen. Toch zijn er...

Drinks23.06.2023

De makers van GiG hard seltzer komen met een nieuwe Amerikaans favoriet op de markt: hard lemonade

GiG Hard Seltzer komt deze Koningsdag met een Koninklijke GiG

Het wil nog altijd niet vlotten met hard seltzers in Nederland. Je ziet ze zo her en der opduiken, maar dan vooral op festivals. Het lijkt er een beetje op veel van de seltzermerken zich opnieuw aan het positioneren zijn...

Drinks27.04.2023

GiG Hard Seltzer komt deze Koningsdag met een Koninklijke GiG

White Claw duikt in de gedistilleerde dranken en ready-to-drink cocktails

Het werd gelanceerd als disrupter op de biermarkt, maar werd zo succesvol dat het een geheel eigen drankcategorie: de hard seltzer White Claw. Hoewel het enthousiasme voor de hard seltzer in Nederland nooit aan de verwac...

Drinks23.03.2023

White Claw duikt in de gedistilleerde dranken en ready-to-drink cocktails

Hard seltzer-merk Stëlz laat fans eigen smaak insturen met nieuwe campagne

Hard seltzer-merk Stëlz is opzoek naar een nieuwe smaak en heeft daarvoor de hulp van fans en consumenten ingeschakeld. Iedereen kan via Instagram een DM sturen naar Stëlz met daarin hun favoriete smaakcombinatie. De b...

Drinks03.10.2022

Hard seltzer-merk Stëlz laat fans eigen smaak insturen met nieuwe campagne

Bozu introduceert de eerste Hard Iced Tea in Nederland

Bozu was vorig jaar een van de hard seltzer-merken die bij de eerste groep seltzers op de Nederlandse markt kwam. Qua smaken heeft het merk een paar bijzondere uitstapjes gemaakt en deze zomer komen ze met een ‘andere...

Drinks11.08.2022

Bozu introduceert de eerste Hard Iced Tea in Nederland

Desperados gaat ook overstag en introduceert een eigen hard seltzer

Dat de hype in Nederland rondom hard seltzers nooit echt begonnen is, die conclusie valt inmiddels wel te trekken. Er glimt toch nog een klein beetje hoop als je kijkt naar de uitpuilende festivalzomer, waar een paar sel...

Drinks05.05.2022

Desperados gaat ook overstag en introduceert een eigen hard seltzer

Stëlz lanceert ‘Diamond Stëlz’ zoektocht: winnaar mag naar 35 festivals

Het hard seltzer-merk Stëlz was de eerste op de Nederlandse markt en doet sindsdien heel veel goed. Helemaal nadat ID&T een belang in het merk nam. Dat levert nu een vrij briljante actie op. Het merk lanceert een unieke...

Drinks23.03.2022

Stëlz lanceert ‘Diamond Stëlz’ zoektocht: winnaar mag naar 35 festivals

Hard seltzer Bozu introduceert een bijzondere gelimiteerde smaak: Pepernoot

Over hard seltzers heb ik voor mijn gevoel wel alles geschreven dat er te schrijven valt en toch had ik wel wat stiekeme verwachtingen voor dit herfst- en winterseizoen. Ik had verwacht dat een van de merken met een ‘P...

Drinks26.10.2021

Hard seltzer Bozu introduceert een bijzondere gelimiteerde smaak: Pepernoot