De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Misschien wel de minst grote verrassing van de coronacrisis: in 2020 groeide totale markt voor bezorging van voedingsproducten met 43,1% ten opzichte van 2019. Volgens Foodservice Instituut Nederland (FSIN) geven we ongeveer 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken in ons land nu uit aan bezorging.
De omzet van maaltijden bezorgen groeide met 37% naar 2,7 miljard in 2020. De schatting van de omzetgroei zonder de pandemie en lockdowns was er een van 14%. De verschillende horecasluitingen vorig jaar zorgden er ook voor dat maaltijdbezorging een aandeel van bijna 23% van de totaalmarkt aan buitenshuis eten en drinken in handen heeft gekregen.
Boodschappen bezorging
In eerdere artikelen is er op Eatly al naar gekeken, maar het bezorgen van boodschappen door supermarkten heeft in 2020 een vlucht genomen. Uit de cijfers van FSIN blijkt dat de omzet van boodschappen bezorging door supermarkten en speciaalzaken met 49% steeg naar 2,7 miljard euro. Dat is goed voor een marktaandeel van 6,1% en ruim 600 miljoen euro meer dan initieel verwacht.

Inga Blokker, directeur onderzoeksbureau FSIN, over deze stijging: “Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen. Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”
Vaker en meer
Het bestellen van eten gebeurde een paar jaar geleden vooral op luie dagen zoals de zondag na een drukke werkweek of op derde kerstdag en 1 januari. Daar is iedereen inmiddels een beetje van afgestapt, zeker de jongere generaties. Uit een ander onderzoek blijkt namelijk dat zij steeds vaker een maaltijd laten bezorgen als ze geen zin hebben om te koken.
Dat heeft de ontwikkeling van de bezorgmarkt in Nederland versneld. Zo openden er in 2020 meer nieuwe filialen van bestaande bezorgketens, nieuwe ketens zagen hun kans schoon om een plekje op de Nederlandse markt te bemachtigen en ketens die niet of weinig bezorgden schakelden versneld over. Mooi voor de consumenten in ons land want het aanbod en variatie nam hierdoor toe.
Blijvend
Blokker verwacht niet dat dit alles na corona veel minder gaat worden: “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen. Bovendien is er een grote groep jonge mensen die regelmatig geen zin heeft om te koken, waarvan we in ons consumentenonderzoek zien dat maaltijdbezorging voor hen op zo’n moment de meest natuurlijke optie is. Méér dan een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt, bijvoorbeeld. Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt.”
Verder lezen over Supermarkt

Nieuws28.07.2024
Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

Recepten13.11.2023
Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Nieuws29.06.2023
Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

Food21.06.2023
5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

Nieuws18.06.2023
Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Nieuws31.05.2023
Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Food25.05.2023
Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Nieuws25.05.2023