De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.
Er is de laatste tijd veel te doen om wat producenten in hun voedingsproducten doen. Hoewel de frisdrankfabrikanten terecht tevreden waren, blijken juist allerlei consumentenorganisaties dat niet te zijn. Zo geeft Foodwatch aan dat kinderen tussen 4 en 8 jaar op 8 juli al de hoeveelheid suiker binnen hebben gekregen die ze voor het hele jaar 2020 binnen mogen krijgen.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert over de hoeveelheid suiker iemand binnen mag krijgen over een jaar genomen. Foodwatch stipt aan dat kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar deze hoeveelheid op woensdag 8 juli al voor heel 2020 bereikt hebben.
Strengere aanpak
De organisatie eist daarom een strengere aanpak van kindermarketing en pleit voor een belasting op suiker in producten. In Nederland is het namelijk zo dat kinderen in deze leeftijdscategorie de meeste vrij suikers eten, bijna twee keer zoveel als de WHO adviseert als maximum. Foodwatch is daarom van mening dat de kindermarketing moet stoppen en fabrikanten minder suiker in hun producten moeten verwerken.
Minder suiker
Verschillende partijen hebben in 2014 het ‘Akkoord Verbetering Productsamenstelling’ ondertekend. Een van de doelen uit het akkoord was om het suikergehalte in producten naar beneden te brengen. Het RIVM deed in 2019 een impactanalyse over het effect van de naleving van de afspraken. Daaruit concludeerde het instituut dat de afspraken slechts voor kleine stappen zorgden om de dagelijkse inname te verlagen.
Met andere woorden: met goede intenties bereik je op dit gebied vrij weinig. Foodwatch wil daarom een belasting op suiker, nieuwe wetgeving en een einde maken aan alle vormen van kindermarketing. Hoewel een suikertaks lastig in te voeren lijkt, valt er voor de andere opties zeker iets te zeggen.