Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Op 1 januari van dit jaar ging het lage BTW-tarief omhoog van 6 naar 9 procent. Dit had logischerwijs tot gevolg dat onze boodschappen duurder zijn geworden. Supermarkten hebben de afgelopen maanden de prijs zelfs nog iets verder omhoog geschroefd. Na de BTW-verhoging eindigde de prijs van veel producten niet meer op het psychologisch gunstige eindcijfer 9. Daarom deden veel supermarkten nog een paar cent bovenop de prijs, zodat deze nu weer ‘netjes’ op eindcijfer 9 eindigt.
De website IPV (In Prijs Verhoogd) doet onderzoek naar prijzen en prijsontwikkelingen bij de supermarkten in ons land. Dagelijks doen zij meer dan 3,5 miljoen prijsmetingen bij onder andere supermarkten.
Prijzen supermarkten verhoogd
Na de BTW verhoging eindigden veel prijzen in supermarkten op een ander eindcijfer dan we als consument gewend zijn. De winkels vinden het niet prettig als een groot deel van de producten niet op een 9 eindigt. Dus het lag in de lijn der verwachting dat de prijzen werden bijbesteld. Eind maart eindigt een groot deel van de prijzen dan ook weer op een 9, zoals je kunt zien in bovenstaande grafiek van IPV data.
Het psychologische effect van eindcijfer 9
In een interview met NOS vertelde IPV meer over wat het eindcijfer 9 nu zo aantrekkelijk maakt voor de consument. Als een prijs eindigt op een 9, komt een product aantrekkelijker over. We trappen daar allemaal in, want zo lijkt het alsof je een goede deal sluit. € 2,99 voelt immers niet als € 3,-. Een dubbele 9 heeft trouwens helemaal een groot effect. Supermarkten prijzen hun producten dus heel graag eindigend op een 8 of 9. De Albert Heijn bouwt daar zelfs campagnes omheen: Route 99.
Langzaamaan stellen de supermarkten nu dus weer hun prijzen bij zodat deze eindigen op een 9. Gemiddeld gezien zien we het eindcijfer 9 terug bij 70 procent van de producten. Na de BTW-stijging was dit nog maar bij 30 procent van de supermarktproducten het geval. Nu worden deze dus weer aangepast en kost een pak koekjes geen € 1,42 meer zoals dat na de BTW aanpassing het geval was, maar € 1,49.
Albert Heijn heeft inmiddels weer 47% geprijsd op eindcijfer 9 (dit was 68% voor de BTW-stijging), Jumbo zit nu op 36%. De Vomar liet zich niet uit het veld slaan door de verhoging in januari en heeft zelfs meer producten eindigend op een 9 dan in december 2018.
Verder lezen over Supermarkt
Nieuws28.07.2024
Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt
Recepten13.11.2023
Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner
Nieuws29.06.2023
Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt
Food21.06.2023
5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode
Nieuws18.06.2023
Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in
Nieuws31.05.2023
Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden
Food25.05.2023
Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp
Nieuws25.05.2023