Nieuws28.04.2023

Voor het vierde jaar op rij: supermarkten sjoemelen met kassabon


Het is voor het vierde jaar op rij raak: supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus maken nog steeds fouten op de kassabon. De prijzen op het schap en aan de kassa verschilt nog steeds heel vaak en zo goed als altijd in het nadeel van de consument. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond die de supermarkten inmiddels aansprakelijk stelt voor de foute prijzen aan de kassa.

Vorig jaar bleek voor het derde jaar op rij dat supermarkten de fout in gingen, ze beloofden beterschap maar ondanks deze toezeggingen blijkt uit het nieuwe onderzoek dat de prijs van 1 op de 6 gekochte aanbiedingen aan de kassa nog steeds niet klopt. De bond is hier totaal niet over te spreken en komt in actie.

Bonnen kloppen niet

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, over het gesjoemel: “Vorig jaar hebben we hierover uitgebreid gesproken met Albert Heijn en Jumbo, en ook Plus beloofde beterschap. Maar de bonnen kloppen nog steeds niet. Dit vinden wij onacceptabel en beslist onrechtmatig. En miljoenen gezinnen komen al nauwelijks rond door onder andere de flink stijgende prijzen in de supermarkten.

Daarom hebben wij de supermarkten gesommeerd te stoppen met hun onrechtmatig handelen en de problemen voor 30 juni 2023 op te lossen. We stellen ze ook aansprakelijk voor de schade van consumenten door de foute – veelal hogere – prijzen aan de kassa’s. Ook hebben we het onderzoek op hoofdlijnen besproken met de toezichthouders. En als het nodig is, schromen we een juridische procedure niet.”

240 aanbiedingen

De bond controleerde per supermarktketen 240 willekeurige aanbiedingen, verspreid over 8 filialen in verschillende steden. Bij Albert Heijn kwam 13% van de prijs op de schappen niet overeen met de prijs op de bon. Bij Plus was dat 15% en bij Jumbo zelfs 20%.

Vaak gaat het fout bij aanbiedingen uit koelingen en bij producten uit kartonnen actiedisplays die in het gangpad staan. Maar ook aanbiedingen van de groenteafdeling en op kopstellingen komen vaak niet overeen met de prijs bij de kassa.

Geld terug

Bij Jumbo krijgen klanten al langer een product gratis als de prijs aan de kassa afwijkt van de prijs op het schap. En ook Albert Heijn doet nu deze belofte. Molenaar over deze coulance: “Dat lijkt misschien een aardige geste, maar het lost het probleem niet op. De supermarkten schuiven daarmee de verantwoordelijkheid alleen maar af op hun klanten.

Die moeten de bon dan altijd controleren en bij fouten zelf actie ondernemen. Een hoop gedoe dus. Consumenten moeten er gewoon vanuit kunnen gaan dat hun kassabon altijd klopt.”

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Supermarkt

Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

De thuisbezorgers van Uber Eats komen met verrassend nieuws. Uber Eats en de supermarktketen Amazing Oriental hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd waarbij in een aantal steden nu authentieke Aziatische producten k...

Nieuws28.07.2024

Uber Eats en Amazing Oriental werken samen vanuit de supermarkt

Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Kerst is dé tijd om helemaal uit te pakken: mooie cadeaus, een grote kerstboom en natuurlijk lekker eten! Het klassieke driegangendiner is natuurlijk erg leuk, maar misschien dat je zin hebt in iets nieuws. Zo kan je bi...

Recepten13.11.2023

Heerlijke kleine gerechtjes voor het kerstdiner

Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

Staatssecretaris van Volksgezondheid, Maarten van Ooijen (ChristenUnie), is de afgelopen weken bezig met proefballonnen in de week leggen, waaronder: volledige drooglegging van sportkantines, een verbod op de verkoop van...

Nieuws29.06.2023

Derde helft wordt drooggelegd als het aan de staatssecretaris ligt

5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

In Nederland nemen we de strijd tegen voedselverspilling zeer serieus. Dat heeft al heel veel goeds opgeleverd en zo leren we ook steeds meer over wanneer voedsel écht niet meer goed is. Alleen is er een seizoen dat wat...

Food21.06.2023

5 tips om voedselverspilling te voorkomen tijdens de vakantieperiode

Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Niet zo heel lang geleden kwam ik al met de tip om over de grens boodschappen te doen. Dit was mede ingegeven doordat Frankrijk maatregelen aankondigde om de prijzen van boodschappen te helpen verlagen en de Belgische mi...

Nieuws18.06.2023

Zuiderburen grijpen in om boodschappen betaalbaar te houden, Nederlandse regering ziet hier niets in

Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Het is inmiddels een thema waar we op Eatly veel over schrijven: boodschappen die duurder en duurder en duurder worden. Uit alle cijfers blijkt het inmiddels en het laatste onderzoek van de Consumentenbond stemt ook niet...

Nieuws31.05.2023

Binnen een half jaar zijn basisboodschappen 15% duurder geworden

Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Online supermarkt Crisp heeft weer een nieuwe smaakmaker en dit keer is het culinair duo ‘Vrouw met de Baard’. Via de Crisp-app is het recept uit kookboek Jiwa van Carl & Mas voor Ajam Setan exclusief verkrijgbaar. H...

Food25.05.2023

Ajam Setan van culinair duo ‘Vrouw met de Baard’ exclusief verkrijgbaar bij Crisp

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas / Getir

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas. Of ja, inmiddels is die flitsbezorger overgenomen door het Turkse Getir en daar gaat geen samenwerking mee opgestart worden. De familie Van Eerd die eigenaar is van supermarkt...

Nieuws25.05.2023

Jumbo stopt met flitsbezorging via Gorillas / Getir