Proeft22.06.2020

Stëlz is de eerste Nederlandse hard seltzer


Het moment is daar: de eerste in Nederland gemaakte hard seltzer is op de markt. Vorig jaar veroverde het drankje met ongekende snelheid Amerika. Waardoor het wachten wat tot merken de overstap naar Europa zouden maken. Maar het Nederlandse drankmerk Stëlz is ze allemaal te slim af.

Om gelijk een urban legend uit de wereld te halen: seltzers hebben 0,0 te maken met bier. Het is namelijk bruiswater met ongezoete fruitaroma’s en 4,5% alcohol. Wat in Amerika wel aan de hand is, is dat het bekendste seltzer merk White Claw vorig jaar in juli meldde dat haar omzet hoger was dan van biermerk Budweiser. Analisten schatten dat de seltzermarkt in de V.S. inmiddels 1,3 miljard dollar omzet.

Caloriearm alternatief

De grootste reden waarom veel jongeren overstag zijn gegaan en dranken als wijn en bier links laten liggen is het lage alcoholpercentage én het lage aantal calorieën die een seltzer bevat. Ter vergelijking: een glas bier bevat 125kcal en een ipa 135 kcal en een blikje Stëlz bevat maar 63 kcal.

Dat is gelijk ook de reden waarom seltzers veel met bier worden vergeleken; veel jongeren die een bewuste levensstijl hebben zien het als een gezonder, verstandiger en bewuster alternatief. Ook in vergelijking met andere dranken: wijn wordt als ‘zwaar’ beschouwd en mixdranken vaak als te zoet met een heel hoog alcoholpercentage.

Nederlandse seltzer

Een van de personen achter de Stëlz is Milan Voet die ons vertelde wat het grote verschil is tussen de Amerikaanse seltzers en die van hen: “In Amerika wordt suiker gebruikt om via gisting alcohol te maken. Op die manier hoeven ze geen pure alcohol aan het drankje toe te voegen en kunnen ze zo gewoon in supermarkten verkocht worden. In Europa zijn de regels anders dus kunnen we Stëlz met pure alcohol maken. Hierdoor smaakt hij niet mierzoet, bevat hij geen suikers of andere koolhydraten.”

Framboos en limoen

Dit artikel staat niet voor niets in de rubriek Eatly proeft. We hebben namelijk de twee smaken die op dit moment op de markt zijn: framboos en limoen uitgeprobeerd. Voor iedereen die ooit een wodka-sparood met een citroentje in heeft gedronken, kan wel iets qua smaak voorstellen.

Met maar 63 kcal is Stëlz het meest bewuste alcoholische drankje op dit moment op de markt. Dat zal voor velen al een voorname reden zijn om het te gaan drinken. Toch verwachten we dat er veel mensen het uit nieuwsgierigheid eens uitproberen en dat ze het daarna de hele zomer drinken.

Dat komt vooral door de nuances in de smaak. Op dit moment zijn alleen blikjes in de smaken framboos en limoen op de markt. Twee hele karakteristieke smaken die in de drankjes vooral in de nuances naar boven komen, ze zijn zodoende fris maar niet zoet, zacht maar toch met een kleine bite. Daardoor zijn ze goed in balans en lijken ze in de zomer een ideale dorstlesser mét alcohol.

De hard seltzers van Stëlz zijn in de eigen online shop verkrijgbaar. Bestel je voor 22:00u, dan heb je ze de dag erna in huis.

Redactie Eatly.nl

De redactie van Eatly brengt je het leukste nieuws op gebied van eten en drinken! Vragen? Stuur dan een mail naar Redactie [at] Eatly.nl.

Verder lezen over Hard seltzer

De makers van GiG hard seltzer komen met een nieuwe Amerikaans favoriet op de markt: hard lemonade

De trouwe lezer weet dat we al sinds 2019 de hele hype rondom hard seltzers in de V.S. en Engeland volgen. Inmiddels zijn er in Nederland heel veel merken op de markt gekomen en ook heel veel weer verdwenen. Toch zijn er...

Drinks23.06.2023

De makers van GiG hard seltzer komen met een nieuwe Amerikaans favoriet op de markt: hard lemonade

GiG Hard Seltzer komt deze Koningsdag met een Koninklijke GiG

Het wil nog altijd niet vlotten met hard seltzers in Nederland. Je ziet ze zo her en der opduiken, maar dan vooral op festivals. Het lijkt er een beetje op veel van de seltzermerken zich opnieuw aan het positioneren zijn...

Drinks27.04.2023

GiG Hard Seltzer komt deze Koningsdag met een Koninklijke GiG

White Claw duikt in de gedistilleerde dranken en ready-to-drink cocktails

Het werd gelanceerd als disrupter op de biermarkt, maar werd zo succesvol dat het een geheel eigen drankcategorie: de hard seltzer White Claw. Hoewel het enthousiasme voor de hard seltzer in Nederland nooit aan de verwac...

Drinks23.03.2023

White Claw duikt in de gedistilleerde dranken en ready-to-drink cocktails

Hard seltzer-merk Stëlz laat fans eigen smaak insturen met nieuwe campagne

Hard seltzer-merk Stëlz is opzoek naar een nieuwe smaak en heeft daarvoor de hulp van fans en consumenten ingeschakeld. Iedereen kan via Instagram een DM sturen naar Stëlz met daarin hun favoriete smaakcombinatie. De b...

Drinks03.10.2022

Hard seltzer-merk Stëlz laat fans eigen smaak insturen met nieuwe campagne

Bozu introduceert de eerste Hard Iced Tea in Nederland

Bozu was vorig jaar een van de hard seltzer-merken die bij de eerste groep seltzers op de Nederlandse markt kwam. Qua smaken heeft het merk een paar bijzondere uitstapjes gemaakt en deze zomer komen ze met een ‘andere...

Drinks11.08.2022

Bozu introduceert de eerste Hard Iced Tea in Nederland

Desperados gaat ook overstag en introduceert een eigen hard seltzer

Dat de hype in Nederland rondom hard seltzers nooit echt begonnen is, die conclusie valt inmiddels wel te trekken. Er glimt toch nog een klein beetje hoop als je kijkt naar de uitpuilende festivalzomer, waar een paar sel...

Drinks05.05.2022

Desperados gaat ook overstag en introduceert een eigen hard seltzer

Stëlz lanceert ‘Diamond Stëlz’ zoektocht: winnaar mag naar 35 festivals

Het hard seltzer-merk Stëlz was de eerste op de Nederlandse markt en doet sindsdien heel veel goed. Helemaal nadat ID&T een belang in het merk nam. Dat levert nu een vrij briljante actie op. Het merk lanceert een unieke...

Drinks23.03.2022

Stëlz lanceert ‘Diamond Stëlz’ zoektocht: winnaar mag naar 35 festivals

Hard seltzer Bozu introduceert een bijzondere gelimiteerde smaak: Pepernoot

Over hard seltzers heb ik voor mijn gevoel wel alles geschreven dat er te schrijven valt en toch had ik wel wat stiekeme verwachtingen voor dit herfst- en winterseizoen. Ik had verwacht dat een van de merken met een ‘P...

Drinks26.10.2021

Hard seltzer Bozu introduceert een bijzondere gelimiteerde smaak: Pepernoot